Robert Feller Producties

Blog

G.L.A.M.O.U.R.

01-02-2012

Robert Feller

‘Big money, short hours, celebrity status. For some voice-over performers these things are true...’ Het zijn niet mijn woorden, maar die van James R. Alburger in het door mij al eerder aangehaalde boek The Art of Voice Acting.
Hoewel ik fan ben van het boek, moet ik hier wel een beetje om lachen. Natuurlijk zijn er voice-overs die goed geld verdienen in een relatief kort tijdsbestek. Met het inspreken van een landelijke tv-commercial, kun je zomaar 700 euro of meer per uur verdienen, bedragen waar zelfs topadvocaten van beginnen te kwijlen. Alleen heeft de gemiddelde voice-over minder dan 1 van dit soort uren per week.

De rest van je geld moet je verdienen met vaak kleinschaliger en veel tijdrovender projecten, die een fractie betalen van het zojuist genoemde bedrag. Bovendien moet je nooit vergeten dat de relatief korte werkdagen voor de ‘happy few’ een gevolg zijn van jarenlang uur na uur zolderkamer ‘gehobby’ met microfoons en bandrecorders (tegenwoordig computers). Een investering in jezelf, zonder garantie dat die zich op een dag gaat terugbetalen. Kortom: zo’n investering doe je alleen als je ook een beetje liefde voor het werk voelt.

De glamour van een industrieterrein

En waar ik echt hard om moet lachen is de genoemde ‘celebrity’ status en het gevoelsmatig daarbij horende glamour-leven van voice-overs. Ik kan de situatie in Amerika niet geheel inschatten, maar ik denk dat er zelfs daar weinig voice-overs rondlopen die aan hun stem herkend worden als ze bij Macy’s een donut bestellen. Hier in Nederland kan ik in ieder geval niemand noemen die zijn ‘celebrity’ status te danken heeft aan zijn werk als stemacteur…
En glamour? In Nederland sowieso ver te zoeken, maar voor een voice-over ‘close to non-existent’. Want hoewel je soms commentaar mag leveren bij de mooiste beelden van fotomodellen op parelwitte stranden en feestjes van royals in de meest luxueuze paleizen, gebeurt dit niet zelden in een klein hoekje van een donkere studio op een troosteloos industrieterrein.

Business class naar Parijs

Ik heb van een collega voice-over die al wat jaren langer in het vak zit gehoord dat het vroeger nog weleens anders was. Zij heeft het in ieder geval een keer meegemaakt dat de tv-commercial van een multinational voor alle Europese markten werd opgenomen in een studio in…Parijs. Voice-overs uit alle taalgebieden werden voor twee dagen business class ingevlogen voor een uurtje werk. De rest van de tijd werden ze overladen met luxe diners in nog luxere restaurants, getrakteerd op feesten zonder eindtijd en een overnachting in een 5-sterren hotel, om de volgende dag met kleine oogjes weer terug naar huis te vliegen. En daar mocht je dan een gepeperde factuur voor sturen. Wauw!

Maar zoals gezegd dat was ‘vroegah’. Ik heb nooit anders meegemaakt dan dat ook de commercials voor de grote internationale merken, lokaal worden ingesproken. En als er dan eens een grote marketingbaas in Barcelona zit, die de voice-overs in alle talen (ook al spreekt hij/zij ze zelf niet) persoonlijk wiI controleren, is de techniek zover gevorderd dat het net zo makkelijk (en veel goedkoper) is om een isdn-verbinding te leggen. De betreffende marketing manager kan dan op afstand mee luisteren, commentaar leveren, teksten aanpassen, overleggen en nog eens aanpassen, terwijl de voice-over zit te te wachten…

So much for the ‘big money, short hours & celebrity status’ van een voice-over. Maar het is en blijft wel het mooiste vak ter wereld!

Groet,
Robert